Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Voetbal en Blesssure

Voetbal en Blesssure

Voetbal en blessures

Voetbal en blessures zijn en losmakend met elkaar verbonden, binnen de sport zien we diverse blessures. Blessures komen acuut (het schiet erin) of worden langzaam erger met de tijd. Het sporten met een blessure of niet meer kunnen sporten is erg vervelend daarom zijn we deze samenwerking aangegaan. Sneller herstellen onder begeleiding van de sportfysiotherapeut. De sportfysiotherapeut helpt je met advies, herstel bevorderende oefeningen en preventie. 

Zweepslag: spierblessure kuit

Wat zijn de symptomen?

Een zweepslag geeft een plotselinge heftige, scherpe of brandende pijn in de kuit. Ook is er weleens een ‘knappend’ geluid te horen of voelen. Vooral op je tenen staan en het rekken van de kuitspieren geven veel pijn. Lopen is lastig en verder voetballen kan vaak niet. Meestal wordt de kuit dik en 1 tot 2 dagen na het optreden van de blessure kunnen er blauwe plekken komen. Niet alleen op de kuit, maar ook bij de enkel, hiel en soms zelfs de voet.

Waardoor komt het?

Meestal wordt de blessure veroorzaakt door een plotselinge, krachtige afzet van de voet. Als je springt of voor een sprintje bijvoorbeeld. In die situaties wordt de spier krachtig aangespannen en kan dan scheuren.

Belangrijkste advies: rust en revalidatie

Rust en revalidatie zijn de belangrijkste ingrediënten voor herstel. Vooral de ernst van de ruptuur bepaalt hoelang het herstel duurt (van enkele dagen bij een eerstegraads ruptuur tot 4-5 weken of langer bij een uitgebreide ruptuur). 

Bij deze blessure is revalidatie bij een sportfysiotherapeut aan te raden want te vroeg beginnen zonder actief herstel geeft vaak opnieuw klachten.

Hamstringblessure:

Wat zijn de symptomen?

De blessure geeft een stekende pijn, die erger wordt tijdens en na intensieve lichamelijke activiteit. Vaak treedt ook verkramping van de spieren op. Ook kan er sprake zijn van krachtsverlies tijdens het sprinten, springen en wanneer je de benen tegen weerstand in wilt buigen. Binnen 48 uur na het ontstaan van de blessure kan een bloeduitstorting zichtbaar worden. De hamstrings voelen vaak stijf en verhard aan. 

Waardoor komt het?

De blessure kan komen door overbelasting of vermoeidheid. Het plotselinge explosief gebruiken van de spier, zoals tijdens sprinten, glijden en uitstappen, kan dan een spierscheur of verrekking veroorzaken. Andere factoren die het risico op deze blessure vergroten zijn verkorte of zwakke hamstrings en een eerdere blessure aan het bovenbeen, de knie of de heup. Ook als de hamstrings ten opzichte van de quadriceps minder ontwikkeld zijn, vergoot dat het risico.

Belangrijkste advies: rust en revalidatie

Bij eerste- en tweedegraads rupturen zijn rust en revalidatie de belangrijkste ingrediënten voor herstel. Het herstellen van een hamstringblessure kan nooit zonder de spier sterker te maken, het niet sterker maken van de spier geeft een hoog risico om de spier wederom te blesseren. Vooral de ernst van de ruptuur, maar ook de leeftijd van de speler, bepaalt hoelang het herstel duurt (van twee weken bij een eerstegraads ruptuur tot soms wel twaalf weken bij een derdegraads ruptuur). 

 

Liesblessure:

Wat zijn de symptomen?

De blessure geeft een stekende pijn, die erger wordt tijdens en na intensieve lichamelijke activiteit. Vaak treedt er stekende pijn op bij passen en schieten. De lies voelen vaak stijf aan. 

Waardoor komt het?

De blessure kan komen door overbelasting of vermoeidheid. Het plotselinge explosief gebruiken van de spier, zoals schieten of passen, kan dan een spierscheur of verrekking veroorzaken. Andere factoren die het risico op deze blessure vergroten zijn zwakke buikspieren en een eerdere blessure aan het bovenbeen, de knie of de heup.

Belangrijkste advies: rust en revalidatie

Bij eerste- en tweedegraads rupturen zijn rust en revalidatie de belangrijkste ingrediënten voor herstel. Het herstellen van een liesblessure kan nooit zonder de spier sterker te maken, het niet sterker maken van de spier geeft een hoog risico om de spier wederom te blesseren. Vooral de ernst van de ruptuur, maar ook de leeftijd van de speler, bepaalt hoelang het herstel duurt (van twee weken bij een eerstegraads ruptuur tot soms wel twaalf weken bij een derdegraads ruptuur). 

 

Rugklachten:

Wat zijn de symptomen?

Bij aspecifieke lage rugpijn heb je vaak een zeurende of stekende pijn in de onderrug. Die pijn kan plotseling opkomen, maar ook geleidelijk. Soms bevindt de pijn zich aan één kant van de rug, soms aan beide. Vaak is er ook sprake van stijfheid of verhoogde spierspanning in de onderrug. Doorgaans wordt de pijn erger tijdens het voetballen, maar ook lang staan, zitten of slenteren kan de klachten provoceren. Soms is er ook een zeurende pijn in de heupen, billen of de achterkant van de bovenbenen. Als ook de onderbenen pijn doen, is het raadzaam een arts of manueeltherapeut te raadplegen.

Waardoor komt het?

Lage rugklachten kunnen ontstaan door een slechte houding, het niet goed functioneren van bepaalde spieren, overbelasting, instabiliteit en problemen met de wervels onder in de rug.

Belangrijkste advies: gedoseerde rust en herstel

Gedoseerde rust is het devies in de acute fase van de blessure. Je blijft in beweging, waarbij je je laat leiden door de pijn. Soms betekent dat dat je tijdelijk stopt met voetballen, maar niet altijd. Pas dan wel de trainingsbelasting aan. Herstel onder begeleiding van de manueel en of sportfysiotherapeut om spieren te versterken en bewegingsadvies te krijgen kan hierbij helpen.

 

Verstuikte/verzwikte enkel:

Wat zijn de symptomen?

Verstuik je je enkel, dan voel je dat meteen. In de eerste plaats door de pijn, maar soms voelen spelers ook iets knappen of scheuren in de enkel. Vaak is doorvoetballen niet mogelijk en dan al helemaal niet aan te raden.

Waardoor komt het?

Een enkelverstuiking komt doordat de enkel te veel uit balans wordt gebracht. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij plotseling stoppen of keren of als je na een sprong op het afzetbeen landt of door een schop van je tegenstander. Ook komt het voor dat de voetballer op een bal stapt of dat hun voet ‘blijft hangen’ op een stroef veld.

Belangrijkste advies: gedoseerde rust

In de eerste dagen na trauma is rust en belasten op geleide van pijn het advies. Eventuele ondersteuning middels drukverband. Na 3-5 dagen in het aan te raden een bezoek te brengen aan een sportfysiotherapeut om het revalidatieproces te starten. Het proces zal bestaan uit stabiliteitsoefening, krachtoefeningen en advies mbt het hervatten van sporten.

 

Blessures die voorkomen bij jeugd:

Knieklachten (Osgood Schlatter)

Wat zijn de symptomen?

Bij Osgood Schlatter voel je pijn net onder je knie, aan de voorkant van het scheenbeen. Vooral rennen en springen kunnen pijnlijk zijn, maar ook fietsen, traplopen, diepe kniebuigingen en knielen kunnen pijn geven. Tijdens het voetballen zijn sprinten, springen en schieten pijnlijk. Soms gaat de blessure ook gepaard met zwelling van de ‘bobbel’ onder de knie.  

Waardoor komt het?

De blessure kan worden veroorzaakt door overbelasting icm groei. 

Belangrijkste advies: aanpassing van de sportbelasting

Minder of minder intensief voetballen is de beste manier om van deze blessure te herstellen. Als je weinig pijn hebt, kun je nog wel het veld op, maar beperk knie belastende activiteiten als sprint- en sprongoefeningen. Bij veel pijn is het verstandiger om even niet te voetballen en contact op te nemen met een sportfysiotherapeut voor advies en om je revalidatie te begeleiden.

 

Hielpijn (Sever schinz)

Wat zijn de symptomen?

De blessure geeft pijn aan de hielen, die erger wordt bij beweging. Vooral tijdens rennen en springen. Als je op de tenen loopt, wordt de pijn minder.

Waardoor komt het?

Risicofactoren zijn slecht schoeisel, voetafwijkingen (zoals platvoeten of hoge voetgewelven), strakke kuitspieren tijdens de groei, zwakke enkelspieren en overbelasting.

Belangrijkste advies: verminder de belasting

Het vermindering van de belasting de belangrijkste voorwaarde om te genezen. Soms is het nodig enkele weken minder te voetballen en contact op te nemen met een sportfysiotherapeut voor advies en om je revalidatie te begeleiden.

 

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!